Søg i denne blog

mandag den 29. april 2013

Hormoner, kost og motion!

Når man ser kigger på vore kroppe og sundhed, så er det ikke hormoner alene som kan skabe et liv i balance.

Vore hormoner flukterer op og ned igennem måneden, ugen, døgnet og timerne.
Hormon niveauerne afhænger af mange faktorer - bla. alder, søvn, livsstil, kost- og drikkevaner, stress osv.

Så hvis man ensidigt ser på én ting fx. hormoner, så får man ikke det fulde billede.

Jeg har været i bioidentisk hormonbehandling siden november 2009 - dvs. pt. 3 år og 5 mdr.
Sideløbende med min hormonbehandling tilstræber jeg at spise en nogenlunde sund og varieret kost.
Jeg har valgt at fravælge fx. hvidt brød, har skåret kraftigt ned på kulhydraterne og op for proteinerne fx. laks, makrel, æg, kylling, nødder, ost, mørkt groft brød mv. 
Jeg har reduceret mit indtag af mejeriprodukter betragteligt.

Derudover så dyrker jeg regelmæssig motion - jeg går i fitness 3-5 gange pr. uge. Her dyrker jeg hjerte/kredsløbs træning som fx. løb/crosstrainer/wave-skate-maskine og derudover styrketræning af div. muskelgrupper i kroppen.

Jeg tror også det er vigtigt at ha' GLÆDE i sit liv - at finde de ting - små el. store, som gør at man mærke det indvendige smil - fx. motion, samvær med andre, musik, bøger, bevægelse og meget mere.

Vi oplever nok alle, at vi indimellem stopper op og reflekterer over om "vi er der, hvor vi ønsker at være" på div. områder i livet.
Har man en reel livskrise, depression, angst el. lign. - så vil hormonbehandling alene ikke være svaret.
Jeg tænker, at det hører med, til dét at være menneske, at man indimellem kigger indad og gennemgår en personlig udvikling.
Personlig udvikling kan ske på mange forskellige måder - eks. kunne være; at omlægge kost, dyrke motion, læse bøger, lave frivilligt arbejde, gå i terapi, tage på højskole, læse bøger osv - ALT som vi hver især føler bidrager til, at vi opnår det vi søger el. ønsker at få ud af livet.

Hvordan andre vælger at fokusere på deres velbefindende kan være forskelligt fra min måde.
Jeg har en personlig overbevisning om, at ligesom man vedligeholder sin bil / hus - så har jeg også en pligt (overfor mig selv) til at vedligeholde min kropslige "bolig" - og det forsøger jeg at gøre via kost, motion, at fodre "de små grå" hjerneceller og min nattesøvn.
Jeg er i gang med at sætte mig mere ind i "hormonfremmende kost" og hvordan vi selv kan påvirke vores eget biologiske system på en naturlig måde.

Selvfølgelig lever jeg ikke fanatisk helseliv - men jeg tænker, at hvis jeg lever nogenlunde sundt generelt, så er der også plads til at "synde" med vin, mørk chokolade, gode middage, slik osv. indimellem.

Det er ikke en fornøjelse at "synde", hvis man ikke nyder det samtidig - så jeg vælger, at nyde at drikke et glas rødvin og spise min mørke chokolade.

I de perioder hvor jeg forsømmer at træne regelmæssigt, mærker jeg det både i kroppen og i mit "hoved". 
Jeg føler mig tungere rent kropsligt, får måske ondt i ryggen, smerter i hovedet, føler mig tung og træt.
Når jeg passer min træning, så får jeg en dejlig "YES" følelse i kroppen (især bagefter) - jeg er glad og tilfreds, fordi jeg overholdte aftalen med mig selv om  min træning og gjorde noget godt for min krop.
Faktisk giver det energi - at bruge energi på at træne.

Er man uvant med at træne, så vil det nok i starten være trættende idet kroppen og hele ens system skal vænne sig til at være fysisk aktiv. Trætheden varer heldigvis ikke så længe. 

Min krop er i forandring - jeg er nu i mit livs mellemste fase.
Jeg skal kæmpe lidt mere for at holde vægten, rynkerne og de grå hår er jeg også bevidst om.
Egentlig burde jeg/vi være taknemmelige for disse - for det betyder jo, at vi LEVER (tænk på modsætningen......)
Og det vælger jeg at fokusere på,  samtidig med at jeg vil give det kamp til stregen ;-)
Mit mål er, at leve et godt, rask og rørigt liv med en god livskvalitet - mens jeg forsøger at være den bedste udgave af mig selv, som jeg kan være

Smil herfra :-)




17 kommentarer:

  1. Hej Maibritt:)
    Kan kun give dig ret i, at uanset hvad man "fejler" eller er sund og rask, så betyder det bestemt noget, at man tager vare på sig selv:)
    Så længe at det ikke - som du selv skriver - er fanatisk;)

    Lige til noget helt andet; jeg læste at du på et tidspunkt gerne vil skifte til en anden læge end den hende du har i England. Da du mente at det var alt for dyrt mhp.: email-, telefonkonsultationer samtaler, at det var en "pengemaskine".. Hvad fik dig til at ændre din mening?

    Jeg er selv i gang med en uddannelse og skal være det de næste 4 år, så derfor betyder økonomien bestemt noget for mig;)

    De bedste hilsner
    Anette:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,

      Jeg har været nødt til at økonomisere med mine kræfter og indsatsområder pga. voldsomme hændelser i min familie - som har involveret politi og domstole mv.

      Jeg har derfor valgt at fortsætte hos dr. Päivi indtil videre.
      Hun er en kompetent læge og det er stadig billigere at være patient i London end i New York (hvor jeg startede).

      Smil fra Maibritt

      Slet
  2. Det er jeg ked af at høre, håber i kommer igennem!

    Hvad hedder den Amerikanske uddannelse/model du refererede til, bare så jeg har noget at gå efter;)

    Overveje, at få min undersøgelse foretaget i USA, da jeg er meget usikker på hvilke læger der her i Europa både kompetent, omhyggelig og erfaren læge.. Tager bhrt MEGET alvorligt, og vil ikke gå på kompromis når det omhandler mit helbred.

    Jeg tænker man vel kan få de Amerikanske læger til at foretage bestillingen i Europa!? Måske det samme sted du får dine hormoner fra;)

    Har svært ved at træffe et valg, da jeg nødig vil starte "forkert" op og gerne vil sikre mig den Amerikanske model, eller udfra Suzanne Sommers ide..


    De bedste hilsner
    Anette:)

    SvarSlet
    Svar
    1. I USA har man et special-forløb der certificerer BHRT læger og Päivi Ahtonen skulle være den eneste europæiske læge som har gennemgået dette forløb.
      Måske har andre læger i fx. Tyskland fulgt trop siden....

      Dr. Päivi samarbejder med et tysk Apotek som specialfremstiller de forskellige hormonpræparater til hver individuel patient.

      Det lyder til du har en fornuftig tilgang til dette område - jeg ville heller aldrig kaste mig ud i at shoppe hormoner på nettet uden anvisninger fra en læge.

      Smil fra Maibritt

      Slet
  3. Nu skal jeg jo ikke lyde fuldstændig mistroisk, men hvorfra kommer oplysningen, at Päivi Ahtonen er den eneste europæiske læge som har gennemgået dette forløb?

    Kan man og hvor kan man i givet fald se hvilke læger der worldwide har taget special-forløbet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette - syntes det er sundt at forholde sig skeptisk til div. oplysninger :-)

      Jeg har min information om uddannelsesforløbet fra lægen i New York samt fra Paivi selv.

      Slet
  4. Tak, mener jeg også selv det er ;)

    Hvordan fandt du frem til din første læge i NY?

    SvarSlet
  5. Hej Maibritt,
    Prøver at finde rundt i en jungle af læger i udlandet, og jo mere jeg ser mig omkring, jo mere forvirret bliver jeg;)
    Kan du fortælle mig, hvad jeg skal kigge efter af medlemskaber og uddannelser lægerne evt. skulle have?
    Og hvordan fandt du frem til din læge i NY?

    Hvordan sikre jeg mig, at jeg for en god erfaren og kvalitets mæssig up to date doktor?

    Det gør mig lidt usikker med din læge i London, at hun mener at spyt er tilstrækkelig.. Eller måske har jeg misforstået noget;) Jeg ved, at blodprøver er mere pålidelige og sikre at gå efter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,

      Min første læge fandt jeg efter jeg havde set div. Oprah shows, Dr. Phil og program på Discovery - jeg skrev navne og klinikker ned og googlede dem.
      Derefter skrev jeg indledningsvist en forespørgende mail til dem og læste stort set alt på deres webside - bla. lægerne baggrunde mv.

      Du kan selv sørge for at have blodprøver med - disse skal helst tages på 21. dag i cyklus - det var hvad jeg gjorde.

      I New York tog de alle blodprøverne mv.

      Slet
  6. Hej igen:)

    Hvor fik du taget dine blodprøver henne, hos din egen doktor her i Danmark?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - hos egen læge - bad om østrogen og testosteron + evt. progestron

      Slet
  7. Hej Maibrit.
    Kender du til en gynækolog her i Danmark som du kan anbefale mig.( en gynækolog der tror på naturlig hormon behandling) Jeg overvejer som du at gå i gang med bioidentiske hormoner og især fordi mine migræner er tiltaget med anfald hver 6 dag men også på grund af alt det andet gode en behandling med naturlige hormoner kan give mig.
    Jeg kan forstå, at din hormonbehandling helt har fjernet din migræne ? hvor tit havde du migræne?

    Hilsner fra Kirstine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirstine,

      Velkommen til bloggen :-)

      UNDSKYLD - har ikke fået notifikation om dit indlæg og derfor har jeg ikke set dit indlæg - så beklager det sene svar!

      Jeg bruger ikke en speciel gynækolog - jeg benytter mig af egen læge.

      Iflg. Sundhedsstyrelsen er det ikke tilladt at hormon-behandle kvinder i Danmark før overgangsalderen - medmindre man har en diagnosticeret sygdom el. man har fået fjernet sin livmoder.

      Derfor vil disse læger ikke lovligt kunne iværksætte en behandling af dig, hvis du ikke er forbi overgangsalderen.

      Er du det, så kan du anmode om bioidentiske hormonpræparater - min læge fortalte at der fx. er en bioidentisk P-pille på markedet, så mon ikke også der er bioidentiske hormoner generelt!?
      Spørg din læge.

      Jeg har hørt om en læge i Aarhus; Bruce Kyle - som beskæftiger sig med alternativ medicin og diagnostik. Bla. laver han undersøgelser for hormonstatus - jeg indsætter link til hans side mht. priser - derfra kan du selv kikke dig lidt rundt på siden http://www.aarhusprivatklinik.dk/priser (hvis linket ikke er aktivt, så kopier det og søg selv i browseren)

      Hvis du er yngre og endnu ikke i el. forbi overgangsalderen - så tror jegr du ernødt til at søge udenlands.

      Mth. migræne - da det var værst var det flere gange om ugen og indimellem måtte jeg til lægevagten og have injektioner.
      Derudover havde jeg også voldsom hudkløe overalt på kroppen og har fået div. steriodcremer og indsprøjtninger for at afhjælpe det.

      Denne hudkløe samt migræne har jeg ikke haft problemer med siden jeg begyndte i behandling.

      Skriv endelig igen

      Smil fra Maibritt

      Slet
    2. Hej Maibritt.
      Tak for dit svar.
      Det er noget af et større arbejde selv at gå i gang med at opsøge læger i udlandet, og hvem er de bedste.
      Jeg er som sagt interesseret i at få hjælp til min migræne i særdeleshed, da den nu er næsten "ved at tage livet af mig", ondt næsten hver dag og jeg må spise triptaner (migrænemedicin) for at slippe for smerten, men pillerne er bestemt ikke godt for mit helbred på sigt. Jeg er virkelig på herrens mark, SÅ NU SKAL JEG BARE HANDLE!
      Den læge du omtaler, hende den kvindelige læge i London. Giver hun de samme antiage behandlinger som Dr.Hertoghe fra Brucelles? Jeg er blevet fortalt at hun ikke ordinerer væksthormoner, ved du noget om det?
      Jeg er interesseret i både at komme mine smerter til livs men også i en anti age behandling der kan bedre min generelle livskvalitet.
      Det var en masse spørgsmål til dig.
      Min alder er 61 år.

      PS: Giver du rådgivning / vejledning?
      Kan jeg ringe til dig?
      Jeg kunne godt tænke mig at få kontakt til andre kvinder der er interesseret i bioidentisk hormonbehandling, og eventuelt arrangere et og andet til fremme for sagen. Fælles tur til lægen i London etc.....

      De bedste hilsner
      Kirstine

      Slet
    3. Hej Kirstine,

      Mht. væksthormoner - så er de på den forbudte liste medmindre man lider af sygdomme/tilstande som kræver væksthormoner.

      Dr. Päivi Shedd (tidl. Ahtonen) tager selv væksthormoner - og kan også ordinere dem.
      De er de dyreste hormoner og præparater at producere.

      Mht. migræne - så fik jeg selv Migea Rapid (har dem stadig som back-up) og de virkede oftest, men ikke altid. I de svære tilfælde måtte jeg opsøge lægevagten og få injektioner.

      Jeg havde tidligere en ambition om at planlægge en fælles rejse, men fandt ud af at det var stort set håbløst.
      For vi kommer alle fra forskellige steder i landet, har mulighed for at tage fri på forskellige tidspunkter, ønsker om forskellige rejseformer og afgangs-steder osv osv. Derudover skulle vi også hver især have taget div. blodprøver inden afgang (for at spare penge) - og vi har forskelle cyklusser afhængig af om vi er før el. efter menopausen.
      Så jeg opgav ideen.

      Jeg ved flere læsere af bloggen har været både i England, Belgien og Tyskland.
      Flere af dem har beskrevet deres besøg og oplevelse her på bloggen - bla. skriver én at det var nemt at tage en éndags-tur til London - fly derover, tog til byen mv.

      Min "rådgivning" vil kun være hér på bloggen, idet jeg jo som sagt ikke er læge.

      Jeg kunne anbefale dig at tage kontakt til Bruce Kyle (som jeg skrev i tidl. svar) - han har en bred diagnostisk platform og tager (som jeg opfatter det) udgangspunkt i hvert enkelt specifikke tilfælde - du kan læse mere på hans hjemmeside - linket står i mit første svar til dig.

      Jeg tænker, at et besøg hos ham måske kunne være svaret - jeg kendte ikke til ham, da jeg selv begyndte min rejse ud i bioidentisk hormonbehandling.
      Alt andet lige tænker jeg, det vil være billigere at blive behandlet i Danmark end i udlandet HVIS man kan få samme behandling.
      Hans klinik hedder "Aarhus Privatklinik for integreret medicin" og han skriver bla.: "Integreret medicin er den tilgang indenfor lægekunsten, der via immuno-biologiske metoder styrker kroppens evne til at helbrede sig selv" - klinikkens telefonnr. er: 86 289688 - mail er: info@aarhusprivatklinik.dk

      Du må meget gerne skrive tilbage, hvis du har lyst - hvad du beslutter dig for, din behandling, erfaring mv.

      Smil fra Maibritt

      Slet
  8. Hej Maibritt

    Tak for en informativ blog. Kan se at du ikke har været aktiv længe. Men jeg har imidlertid spørgsmål der presser sig på.

    Jeg har læst meget om Bioidentiske hormoner, men er stadigvæk i tvivl om dem. Ved du om f.eks. om Progesteron fremstilles ikke kun ud fra planter og rødder, men også ud fra dyr som grisen.

    Hilsen Pia Larsen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia,

      UNDSKYLD - jeg har da kompelt og aldelses overset dit indlæg - det beklager jeg!

      Jeg er kun bekendt med at de er lavet fra planter mv.

      Forsinkede smil fra Maibritt

      Slet