Søg i denne blog

lørdag den 23. februar 2013

3 år og 3 mdr. på bioidentiske hormoner


Hej,

Der har været lidt stille fra mig - i lang tid - beklager - kort fortalt:

Jeg og min familie har haft et usædvanligt hårdt år, hvor livet har vist sig fra den barske side.
Så - jeg har haft brug for at koncentrere mine kræfter om mine børn og vores familie.


Til dét som bloggen handler om; bioidentiske hormoner - så har jeg har just modtaget min seneste forsyning af hormoner - jeg er pt. på:

* 15mg DHEA og 30mg Pregnenolone (begge disse hormoner samlet i én 
   kapsel

* Biestrogen gel 0,6% (estradiol 40%/Estriol 60%)  -  6mg/g - dag 1-25      
   i cyklus

* Progesteron 4% gel  (40mg/g) -  dag 15-25 i cyklus

* Melatonin sublingual 0,5% (tablet opløses i mundhulen v/sengetid)


Mine erfaringer er nu igennem 3 år og 3 mdr. og jeg har i den tid ikke haft fx. hudkløe el. problemer med migræne.

Tidligere har jeg oplevet store problemer med hudkløe. 
Denne hudkløe var så omfattende og så skrækkelig, at jeg aldrig håber at opleve det igen.
Det er umuligt at være til, hvis hver eneste millimeter af ens hud på kroppen og samtlige slimhinder klør, og intet kan fjerne kløen - udover steroidcremer og injektioner.

Migræner har også gjort, at jeg tidligere har taget div. migrænemedicin og også været nødt til at opsøge lægevagt, når det har været rigtig slemt - det har jeg heller ikke brug for længere.

Ifølge min alm. praktiserende danske læge, så er jeg stadig ikke i overgangsaldren (fylder 47 i april) - men jeg kan godt mærke at kroppen er i forandring i disse år, og jeg ved også at mine hormonpræparater vil skulle ændres som tiden går.

Jeg har hidtil ikke haft brug for testostoron (som bla. har med libido/sexlyst at gøre) - men det kan komme med tiden.

Min søvn har ikke været så god som jeg kunne ønske - især ikke når man bliver "ramt af livet" på den hårde måde.
Derfor har min læge justeret min Melatonin op på 0,5% - fra 0,2% - og jeg har sovet rigtig godt den sidste uge :-)


Debatten om syntetiske hormoner kontra bioidentiske hormoner er ikke så tydelig i det danske mediebillede.
Jeg syntes, det er tankevækkende, at vi tillader os selv at blive fyldt med div. syntetiske typer medicin i et forsøg på at kurere symptomer - istedet for at finde selve årsagen - og behandle selve roden til problemet/problemerne - som fx. migræne el. hudkløe.

Jeg vil til enhver tid foretrække at støtte min krops naturlige biologi - i stedet for at "lappe" med div. syntetiske mediciner, som alle hver især indebærer risici for div. bivirkninger.

Jeg glæder mig over at læse om I andre, som har fulgt trop og taget ansvar for jeres egen sundhed og velbefindende - dejligt at læse om jeres erfaringer, behandlinger og oplevelser :-)

Nye læsere der må være kommet til, er velkomne til at tilmelde sig bloggen, så I får besked, hver gang der sker nyt.
I kan vælge at læse de indledende indlæg startende tilbage i nov. 2009 - hvis man vil have flere detaljer og informationer.

Smil fra Maibritt



13 kommentarer:

  1. Hej Maibritt.
    Jeg er ny læser af din blog, som jeg finder yderst relevant og interessant. Er der et sted, hvor du og de andre læsere skriver sammen? Jeg vil meget gerne høre om andres erfaringer.
    Kh Teena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Teena,

      Velkommen til min blog - du kan tilmelde dig bloggen, og få besked når der sker nyt på bloggen.

      Det er muligt at skrive på hvert indlæg, jeg har publiceret. Klik på "kommentarer" under hvert blog indlæg - og du kan læse hvad andre har skrevet til indlægget og selv skrive indlæg.
      Det er hvad der er af kommunikationsmuligheder lige nu - måske laver jeg senere et website.

      Smil fra Maibritt

      Slet
  2. Hej Maibritt

    Det er et meget relevant emne, og jeg vil være meget interesseret i at høre, om der er flere personer, der ligesom jeg kunne være interesseret i en konsultation i London - evt. sammen med dig.
    Jeg skal tilføje, at jeg er forbi overgangsalderen, men har flere gener i denne forbindelse.
    Kh Perle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Perle

      Velkommen til min blog - du er velkommen til at tilmelde dig.

      Mht. en fælles rejse til lægen i London, så tror jeg det bliver for stor en udfordring - idet der skal koordineres forskellige afrejse steder, selve rejsen derover, evt. indkvartering og aftaler hos lægen mv.

      Jeg kan se at flere af mine læsere har besøgt bla. Päivi Ahtonen i London og andre har været hos fx. Barbara Doll i Tyskland.

      Bioidentiske hormoner laves specielt til hver person og tilpasses til hvor man er i sin livscyklus - jeg er sikker på, du vil kunne få hjælp (jeg antager, at du ikke er syg, at du har været hos egen læge, og fået konstateret at du har gennemgået overgangsalderen!)

      Kik evt. på http://healthlongevity.co.uk - som er den klinik jeg selv bruger. Der findes andre i Europa - bla. i Tyskland og Belgien.

      Smil fra Maibritt

      Slet
  3. Hej Maibritt.

    kan jeg skrive med dig på anden måde end her??

    Jeg er en kvinde på snart 44 år som kan nikke genkendende til mange af de symptomer du har beskrevet. Jeg har fået taget blodprøver og jeg er ikke i overgangsalderen.

    Mange venlige hilsner

    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte,

      Velkommen til min blog - du må meget gerne tilmelde dig :-)

      Jeg har valgt ikke at oplyse min private mail hér i åbent cyberspace - jeg foretrækker (indtil videre) at holde kommunikationen hér på siden.
      Idet du er anonym, kan du skrive trygt - ingen kan genkendes på fornavne mv.

      Smil fra Maibritt

      Slet
  4. Hej Maibritt:)
    Har skrevet engang tidligere til dig, i det jeg er i fuld gang med min perimenopause..

    Hvad koster det at få sådan en undersøgelse med efterfølgende behandling i england? Og ved du om det er billigere i tyskland og hvad er erfaringen her?

    Har du forresten hørt om Sussie og Søren Sheikh? De skulle for et stykke tiden siden være blevet medejer af klinik på Kysthospitalet Skodsborg, hvor de tilbød at kortlægge hormonniveauet, samt behandling.. De er så vidt jeg har forstået stoppet igen, af hvad årsager ved jeg ikke.. et eller andet med at tiden ikke var inde til det!?

    De bedste hilsner
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette,

      I London hos dr. Päivi Ahtonen koster det GBP 310 for 1. konsultation - se evt. mere på denne side: http://www.healthlongevity.co.uk/book-an-appointment/

      Hvad det efterfølgende vil koste at være i behandling kan variere en del - afhængig af dine behov.
      Jeg får fx. ikke div. vitaminer fra hende - dem køber jeg selv herhjemme.
      Men tror nok jeg har givet omkring 3.000 for ca. 6 mdr's forbrug af div. hormonpræparater.

      Jeg er ikke klar over hvad prisen er hos fx. Barbara Doll i Hamburg - men det er der måske en anden der kan hjælpe med oplysninger om!? (husker en som skrev hun havde været hos hende).

      Har hørt lidt om dem - Sheikh's - men som du selv siger - de er angiveligt stoppet igen.
      Måske fordi der er en strengere lovgivning her i DK - fx. må man ikke hormonbehandle kvinder før overgangsalderen.

      Smil fra Maibritt

      Slet
  5. Tak fordit svar:)
    Uha det er dyrt at vil leve et normalt helbredsmæssigt kvalitets liv som kvinde!

    Jeg snakkede faktisk med Sussie Sheikh, som fortalt at hun udgiver en bog til oktober(2013), der skulle komme til at hedde "Hit med hormonerne". Den skulle lige netop omhandle at der faktisk er muligt at få udskrevet et skræddersyet hormontilskud her i Danmark. Bogen omhandler så vidt jeg forstod, netop problematikken kvinder i DK render ind i når de går til lægen med symptomer på overgangsalder: De får at vide, at der ikke er noget at gøre, "det må du lære at leve med". Hun skulle helt nøjagtig fortælle hvilke prøver man skal have taget, så man har noget konkret at tage med når man går til lægen.. Det er jo ALT for dyrt at skulle tage til udlandet, når man kan få det foretaget herhjemme!

    Synes det lyder rigtig interessant og skal helt bestemt have bogen:)

    Anette :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen,

      Problemet vil stadig være, at danske læger ikke må sætter kvinder i hormonbehandling før overgangsalderen!
      Og hvis man ønsker hormonbehandling inden overgangsalderen, er man stadig nødt til at søge hjælp i udlandet.

      Mht. hvilke prøver der er nødvendige for at fastsætte evt. hormonubalance - så har jeg skrevet det flere steder på denne blog :-)
      Desuden - så er det også beskrevet i div. udenlandske bøger omkring emnet.

      Mht. disse prøver, så kan vi desværre ikke bare gå til vores egen praktiserende læge og bestille prøver som vi lyster - det kræver andet system, hvor det er muligt at betale sig fra at få taget div. prøver efter eget ønske og behov.
      Fx. er prøver for DHEA rimelig bekostelige og ikke alm. prøver at tage her i DK - derfor vil læger være tilbageholdende med at tage dem - og de vil heller ikke se formålet med det!

      Smil fra Maibritt

      Slet
  6. Hej Anonym ved navn Perle!

    Du skriver her på bloggen mandag den 18 marts 2013 Følgende:


    Hej Maibritt

    Det er et meget relevant emne, og jeg vil være meget interesseret i at høre, om der er flere personer, der ligesom jeg kunne være interesseret i en konsultation i London - evt. sammen med dig.
    Jeg skal tilføje, at jeg er forbi overgangsalderen, men har flere gener i denne forbindelse.
    Kh Perle

    Jeg har som du også gennemgået overgangsalderen, men har mange gener jeg lever med og jeg er NU meget tæt på en kontakt med lægen i London for bioidentisk
    hormonbehandling.
    Jeg vil meget gerne i kontakt med dig, vi kunne som du efterlyser arrangere et eller andet fælles med rejse etc. - Og dele erfaringer med hinanden.

    Hilsen Kirstine

    SvarSlet
  7. Hej Maibritt.
    Jeg vil rigtig gerne være anonym!
    Jeg har lidt svært ved at finde rundt i de hersens hormon tal- jeg har fået lavet spyt testen. MEN hvor finder jeg de korrekte tal på hormonerne? Kan du evt hjælpe mig??
    Venlig hilsen
    ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,

      I Danmark måler lægerne et gennemsnit på alle kønsmodne kvinder og er man der indenfor så, siger de at man ligger i normalområdet.

      Men tallene burde istedet vise de optimale tal for enhver kvinde i enhver alder.

      Jeg kan ikke sige præcist hvor tallene skal/kan ligge for optimal livskvalitet - det kan kun en læge med speciale i dette område udtale sig om.

      I Danmark er der en klinik i Aarhus v/Bruce Kyle; Aarhus Privatklinik - http://www.aarhusprivatklinik.dk/priser.
      Her kan du få lavet en profil på dine tal.

      Alternativt er der læger i fx. Tyskland og i England - http://www.healthlongevity.co.uk/#!bio-identical-hormones/c20l

      Nu ved jeg ikke hvor du er rent aldersmæssigt - men ifølge dansk lovgivning på området er det angiveligt ikke tilladt at hormonbehandle kvinder før overgangsalderen - og derfor valgte jeg selv at søge udenlands.

      Smil fra Maibritt

      Slet